reproductive-health-supplies-coalition-fgqLiOKNjU8-unsplash_edited.jpg

ALLes over hormonen

Hormonen weer in balans

Wat zijn hormonen?

Dit zijn stofjes die je lichaamscellen opdrachten geven. Ze regelen allerlei systemen in je lijf zoals de vertering, de voortplanting en het zenuwstelsel. Maar ook je bloeddruk, je temperatuur, je bloedsuiker, dag en nacht ritme en nog veel meer. We zijn ons er vaak niet van bewust dat hormonen zoveel invloed hebben. Meer dan dus alleen die overgangsklachten of andere vrouwelijke problemen. Als je hormonen uit balans raken kun je er behoorlijk last van hebben en het kan het jouw afslanken bemoeilijken. Hormonen bepalen:

• Je hongergevoel

• Je verzadigingsgevoel

• Je ‘zoete’ trek

• Of je voeding verbrandt of opslaat als energie

• Hoeveel vocht je vasthoudt

• Of je voeding omzet in vet of gebruikt voor spieropbouw

• Wáár je vet opslaat

• Op welke plekken het vet als eerste wordt verbrand als je op dieet gaat of in beweging komt

Het is van belang dat je je hormonen in balans houdt. En als dat goed gaat werkt je lichaam gewoon beter.

In ieder geval is er iets wat je zeker in de gaten moet houden want dat verstoort alle hormonale systemen en dat is stress (zowel negatieve stress maar ook positieve stress!) Stress zorgt ervoor dat je lijf bezig is 'de stress'  te trotseren en hiervoor hormonen aan gaat maken. De andere hormoonklieren in je lijf werken dan minder goed en dat kan voor problemen zorgen. Veel klachten die te maken hebben met je spijsvertering (maar ook nog veel meer) kunnen bijvoorbeeld een oorzaak hebben in een schildklier die wellicht niet goed werkt.

Dit zijn o.a. een aantal signalen die kunnen duiden op een hormoon disbalans:

  •  Huid – en haar problemen

  •  Onbeheersbare eetbuien, gewichtstoename

  •  Problemen met slapen

  •  Problemen met vertering

  •  Problemen met focus

  •  Stemmingswisselingen

  •  Laag libido

  •  Opgefokt of opgebrand zijn, laat in bed, uitgeput wakker worden

Wat is nu van belang voor een betere hormoonbalans:

  •  Regelmatige ontspanning. Zorg dat je de stress factoren vermindert.

  •  Slaap goed en voldoende uren

  •  Vermijd snelle suikers en koolhydraten (dus koek, gebak, chocolade, witte pasta etc)

  •  Eet liefst puur en onbewerkt, veel groenten (300-400 gram per dag)

  •  Drink 1 liter water per 30 kg lichaamsgewicht. 

  •  Veel vezels (multivezel herbalife helpt daarbij!)

  •  Eet voldoende gezonde vetten (zoals vette vis (of herbalife visolie), avocado, lijnzaad)

  •  Eet voldoende eiwitten zodat je “hongerhormoon” verzadiging aangeeft

  •  Doe regelmatig aan bewegen (én trainen!)

  •  Verminder gebruik van plastic flesjes, overdaad aan cosmetica en schoonmaakmiddelen. Dit kan “nep” hormonen geven die juist voor vetopslag zorgen. (Xeno-oestrogenen)

 

Wij als Herbalife coaches staan voor een gezonde leefstijl waarmee jouw hormoonhuishouding weer in balans kan komen. Goede voeding, maar zeker ook de andere pijlers. Training, stress en mindset. Check regelmatig bovenstaande tips of je overal een vinkje kunt zetten dan ben je op de goede weg!