giorgio-trovato-rCzy18K9hq0-unsplash_edited_edited.jpg

ALLes over hydrateren

WAT bedoelen wij met hydrateren?

Water drinken

wij coaches hameren er zo op maar waarom?

Het is enorm belangrijk voor een gezonde levensstijl. Vocht is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur. Vocht zit in zowel ons eten als drinken, echter het meeste halen we uit drinken. Voldoende water drinken vermindert hongergevoel (waardoor je minder calorieën eet) en versnelt je stofwisseling (waardoor je meer calorieën verbruikt).

Door 0,5 liter water te drinken verhoog je het metabolisme de aankomende 1,5 uur met wel 24-30%! Dit betekent dat het drinken van 2 liter water je totale energieverbruik verhoogt met maximaal 96 calorieën per dag.

Hoeveel water moet je drinken?

Wij gaan uit van 1 liter per 30kg lichaamsgewicht. Hiermee kun je voor jezelf uitrekenen hoeveel jij nodig bent. Wat mag je rekenen als water?

  • Water

  • Groene thee

  • Witte thee

  • Verse muntthee (zonder honing)

  • Verse gemberthee (zonder honing)

  • Herbalife thee

  • Aloe (Max & Mango)

  • Liftoff

Let er wel op, dat in ieder geval de helft zuiver water moet zijn!

Het drinken van koud water kan de stofwisseling nog verder doen versnellen. Je lichaam moet het koude water namelijk eerst opwarmen, zodat het overeenkomt met de lichaamstemperatuur. Dit verbrandt meer calorieën. Maar het blijft lastig om genoeg te drinken! Daarom hieronder een paar tips:

  1. Koop twee glazen flessen/bidons/doppers van 0,5 liter 

  2. Plaats één van de flessen bij je tandenborstel.

  3. Plaats de andere fles op een vaste plaats waar je regelmatig bent, zoals je werkplaats, bureau of keuken.

  4. Drink elke ochtend voor het tandenpoetsen in één keer een fles leeg. Als je hier aan moet wennen, drink dan met kleine slokjes. Na een paar weken ben je eraan gewend.

  5. Drink tussen het ontbijt en de lunch nog een fles leeg, door de lege fles in het zicht te plaatsen, word je eraan herinnerd.

  6. Drink rond 15.00 uur nog een fles leeg, het drinken van een fles water rond dit tijdstip kan de middagdip voorkomen.

  7. Drink voor het avondeten nog een fles leeg.

 

Na het leegdrinken van deze fles heb je 2 liter water gedronken. Het duurt nog uren voordat je gaat slapen, waardoor je ‘s nachts niet wakker zult worden om naar de wc te gaan.

Die 1 liter per 30kg gewicht vocht per dag is een indicatie waar je je aan kunt houden. Afhankelijk van bijvoorbeeld hoe intensief jij sport kun je meer drinken. Sowieso is het slim om te drinken wanneer je dorst hebt en niet alleen wanneer het moet om de juiste hoeveelheid vocht aan te tikken. Wanneer je te weinig drinkt, merk je dat ook snel genoeg. Het Voedingscentrum noemt de volgende verschijnselen waaraan je kan merken wanneer je wat uitgedroogd raakt:

  • Dorst

  • Vermoeidheid

  • Sufheid

  • Zwakte in spieren en kracht

  • Verwardheid

  • Minder zweten

  • Minder plassen

  • Droge huid

  • Flauwvallen in extreme gevallen

Waar je makkelijk aan kunt zien of je dus wel voldoende drinkt? Je plas. Is die heel licht van kleur of zelfs kleurloos, dan is dat een teken dat je goed drinkt.

Je kunt ook teveel drinken

Tja, het is lastig om het helemaal goed te doen. Want te veel water drinken is ook weer niet goed. Onze nieren verwerken gemiddeld zo’n 0,7 tot 1 liter water per uur. Drink jij meer, dan verstoor je de zoutbalans. Het kan leiden tot een te laag natriumgehalte. Te veel water drinken kan ook weer zorgen voor hoofdpijn. Net als te weinig water dat veroorzaakt. Daarom is het verstandig bij te houden hoeveel je ongeveer per uur drinkt, zodat je weet waar eventuele hoofdpijn van komt. En zodat je dus niet nog meer gaat drinken als dat al de oorzaak is van de hoofdpijn.