heather-ford-Ug7kk0kThLk-unsplash_edited.png

ALLES OVER VETTEN!

Wat zijn vetten?

Sommige mensen volgen een vetarm dieet om af te vallen. Aangezien vet veel calorieën levert is dit niet gek, maar toch moet je hier mee oppassen. Vet is namelijk belangrijk en onmisbaar in onze voeding. Vet is een bron van energie, vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren. Ze functioneren als brandstof, bouwstof en reservestof. Dat vet een brandstof is, betekent dat het energie levert aan ons lichaam. 1 gram vet levert namelijk 9 calorieën op. In verhouding tot koolhydraten en eiwitten is dit heel erg veel. Maar, om volwaardige voeding binnen te krijgen, is het toch de bedoeling dat jouw voeding voor 20 tot 30% uit vet bestaat. Dit is dus best wel een groot deel en dat is natuurlijk niet zonder reden.

Dat een groot deel van ons voedingspatroon uit vet moet bestaan, is nu duidelijk, maar hierbij moet je ook nog opletten welk soort vet je binnenkrijgt. Er bestaat onverzadigd-, verzadigd- en transvet.

Wat zijn slechte vetten?

Verzadigd- en transvet zijn de ‘slechte’ vetten en hier kan je maar beter zo min mogelijk van binnen krijgen. Verzadigde- en transvetten verhogen namelijk het LDL-cholesterol in het lichaam en deze moet je juist zo laag mogelijk houden. Een hoog LDL-cholesterol kan namelijk leiden tot hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zitten in elk product waar ook onverzadigd vet in zit, dit zijn namelijk de twee ‘bestanddelen’’ van vet als een macronutrient. Producten met ‘slechte’ vetten zijn kaas, room, roomboter, cake, koek, gebak, pizza, chips en veel andere ongezonde (gefrituurde) snacks. Ook vet vlees zoals frikandel, hamburgers, salami, shoarma, slavinken, worst zijn een bron van slechte vetten. Daarnaast kan je het beste volle zuivelproducten zoals volle melk, yoghurt, volvette kaas 48+ en roomijs vermijden. Gebruik nooit harde boter om in te bakken. Alle vetten die niet vloeibaar zijn bij kamertemperatuur bestaan uit verzadigd- en/of transvet. Ook bewerkte kokosolie is dus niet gezond. Onbewerkte kokosolie bijvoorbeeld die van Bio Today, cold pressed is wel goed. 

Wat zijn goede vetten?

Onverzadigd vet verlaagt het LDL-cholesterol en verhoogt het HDL-cholesterol. HDL-cholesterol is het ‘goede’ cholesterol en vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet is dus juist gezond vet. Zorg er voor dat die 20 tot 30% vet in jouw voeding, zoveel mogelijk uit onverzadigde vetten bestaat. Producten met ‘goede’ vetten zijn vette vissoorten zoals zalm, haring en makreel. Voor het bakken en braden kan je het beste kiezen voor plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, olijfolie en lijnzaadolie of vloeibare bak- en braadvet. Je brood kan je het beste besmeren met margarine of halvarine. Daarnaast zijn ongezouten noten, avocado, eieren en humus bronnen van gezonde vetten

Wat zijn transvetten?

Als je gezond wilt leven blijf je het liefst ver uit de buurt van transvetten. Deze kunnen namelijk erg lastig worden afgebroken door het lichaam. Dit komt omdat dit geen natuurlijke vetten zijn maar verwerkte oliën. Transvetten zorgen voor hart- en vaatziekte, obesitas en slagaderverkalking. Transvetten bevinden zich veel in chips, snoep, margarine, halvarine, pizza’s en frituurvet. 

Wat zijn OMEGA 3,6 en 9 VETZUREN?

Omega 3, 6 en 9 vetten zijn een deel van de onverzadigde vetten en heten ook wel meervoudige onverzadigde vetzuren. Deze hebben dan ook dezelfde functie als de onverzadigde vetten. Wel zit er een klein verschil  tussen de omega vetzuren.

Zo verlagen omega 3 en 6 het risico op hart- en vaatziekten. Je vindt deze vetten in onverwerkte plantaardige oliën. Omega 9 is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur. Ons lichaam maakt deze zelf aan, maar je vindt deze ook in olijfolie. Belangrijk is wel dat enkelvoudige onverzadigde vetzuren (zoals olijfolie) gaan oxideren wanneer deze worden verhit, wat schadelijk is voor ons lichaam.

Hoe krijg je makkelijke goede omega-3 binnen?

Wij hebben bij Herbalife een prachtige visolie de Herbalifeline Max met een officiële certificering van "Sustainabe Seafood from Fisheries and Aquaculture" is de visolie in Herbalifeline Max geaccrediteerd door friend of the Sea. Elke capsule bevat 375 mg EPA en 250 mg DHA. Voor vragen trek je coach aan de mauw.

EPA en DHA dragen bij aan een normale hartfunctie. DHA draagt bij aan het behoud van normale hersenfunctie en gezichtsvermogen. DHA en EPA dragen bij aan het behoud van een normale bloeddruk en triglyceridengehalte in het bloed.